Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Meldpunt voor professionelen

Klachten professionelen tegen professionelen

Het FAVV speelt een centrale rol in het waarborgen van de veiligheid van de voedselketen in België. In dat kader kunnen ook professionelen uit de sector bij het Agentschap terecht wanneer er zich problemen voordoen met andere professionelen die een impact kunnen hebben op de voedselveiligheid of de naleving van de regelgeving.

Wanneer kan u een klacht indienen?

U kan als professioneel een klacht indienen tegen een andere professioneel in de voedselketen wanneer:

  • U vermoedt dat een andere professioneel de voedselveiligheidsregels niet naleeft;
  • U vermoedt dat een andere professioneel niet geregistreerd is bij het Agentschap;
  • U hinder ondervindt door handelingen van een andere operator die strijdig zijn met de wetgeving;
  • U informatie heeft over mogelijke fraude of misleiding binnen de voedselketen.

Let op: het FAVV behandelt enkel klachten die binnen zijn bevoegdheden vallen. Klachten over commerciële geschillen of contractuele problemen tussen bedrijven worden niet door het Agentschap behandeld.

 

Hoe dient u een klacht in?

U kan uw klacht indienen via het online formulier. Daar kunt u inloggen als professioneel en vervolgens 'Klacht professioneel' selecteren om uw in te dienen. Onze diensten zullen uw melding vervolgens anoniem onderzoeken. U kan uw dossier opvolgen en bijkomende documenten toevoegen.

 

Wat moet uw klacht bevatten?

Om uw klacht vlot te kunnen behandelen, vragen wij u om volgende elementen te vermelden:

  • Uw contactgegevens en ondernemingsnummer;
  • De identiteit van de andere professioneel of de locatie van de vestiging;
  • Een duidelijke omschrijving van het probleem;
  • Eventuele bewijsstukken (foto’s, documenten, analyses, enz.).