Delegatiebesluit FAVV inzake uitgaven
Het delegatiebesluit van het FAVV bepaalt welke personeelsleden gemachtigd zijn om uitgaven formeel goed te keuren en te ondertekenen namens het Agentschap.
De delegatie omvat:
- De functies of personen die bevoegd zijn om financiële verbintenissen aan te gaan;
- De aard en het maximumbedrag van de uitgaven waarvoor zij gemachtigd zijn;
Het delegatiebesluit wordt periodiek geëvalueerd en aangepast in functie van organisatorische wijzigingen en noden. Enkel de in het besluit aangeduide personen mogen uitgaven ondertekenen, conform de geldende regelgeving en interne richtlijnen.
- Overzicht Subdelegaties FAVV: namen functies (Versie 13 - 01/10/2025)
- Beslissing van de Gedelegeerd Bestuurder van het FAVV tot verdere delegatie van zijn bevoegdheid betreffende de diensten van de Gedelegeerd Bestuurder (31/08/2023)
- Beslissing van de Gedelegeerd Bestuurder van het FAVV tot verdere delegatie van zijn bevoegdheid betreffende de bestuur van de laboratoria (05/09/2023)
- Beslissing van de Directeur-generaal van Controlebeleid van het FAVV tot verdere delegatie van zijn bevoegdheid (05/09/2023)
- Beslissing van de Directeur-generaal van Controle van het FAVV tot verdere delegatie van zijn bevoegdheid (31/08/2023)
- Beslissing van de Directeur-generaal van Controle van het FAVV tot verdere delegatie van zijn bevoegdheid (Erratum) (25/10/2023)
- Beslissing van de Directeur-generaal van de Algemene Diensten van het FAVV tot verdere delegatie van zijn bevoegdheid (04/09/2023)
Elektronische facturatie bij het FAVV: wettelijke verplichting en modaliteiten
Modaliteiten betreffende leveranciersfacturen die het FAVV ontvangt:
- Sinds 2023 kan het Agentschap elektronische facturen in Peppol-formaat ontvangen via het Mercurius-platform. Het FAVV moedigt aan om dit kanaal bij voorkeur te gebruiken voor het indienen van facturen en/of creditnota’s. Indien u nog geen gebruik maakt van elektronische facturatie, kunt u uw facturen en/of creditnota’s voorlopig in pdf-formaat per e-mail sturen naar budget-compta@favv-afsca.be.
- Vanaf 1 maart 2024: In het kader van overheidsopdrachten is de leverancier verplicht om elektronische facturen te versturen aan openbare overheden (‘B2G’ of ‘business-to-government’), zoals vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 9 maart 2022. De verplichting geldt in de regel voor contracten met een waarde vanaf 3.000 euro (excl. btw).
- Vanaf 1 januari 2026: verplichting E-facturatie (PEPPOL). Het FAVV mag geen leveranciersfacturen meer via de post of via mail aanvaarden.