Voor consumenten
- Waarom worden de inspectieresultaten gepubliceerd door het FAVV?
- Zijn alle inrichtingen betrokken?
- Welke resultaten worden gepubliceerd?
- Waar en hoe kan ik de inspectieresultaten raadplegen?
- Op welke manier worden de inspectieresultaten gepubliceerd in FHR?
- Waarom wordt er met symbolen gewerkt?
- Waarom kan ik bepaalde inrichtingen niet terugvinden?
- Wat is een smiley, een gecertificeerd autocontrolesysteem en een gevalideerd autocontrolesysteem?
- Welke checklists worden gebruikt om het resultaat te bepalen?
- Wat wordt gecontroleerd tijdens een inspectie met de checklist 'Basisscope'?
- Wat betekent de classificatie "geen recente controle"?
- Waarom worden er bij sommige inrichtingen geen resultaten weergegeven?
Voor de operatoren
- Waarom worden de inspectieresultaten gepubliceerd door het FAVV?
- Zijn alle inrichtingen betrokken door publicatie van resultaten?
- Welke resultaten worden gepubliceerd?
- Waar en hoe kan ik de inspectieresultaten raadplegen?
- Hoe kan ik mijn eigen resultaten terugvinden?
- Op welke manier worden de resultaten gepubliceerd in FHR?
- Waarom wordt er met symbolen gewerkt?
- Wanneer is dit systeem in werking getreden?
- Kan ik een operator terugvinden die geen B2C-activiteit uitoefent?
- Waarom kan ik bepaalde inrichtingen niet terugvinden?
- Wat is een smiley, een gecertificeerd autocontrolesysteem en een gevalideerd autocontrolesysteem?
- Welke checklists worden gebruikt om het resultaat te bepalen?
- Wat wordt gecontroleerd tijdens een controle met de checklist 'Basisscope'?
- Wanneer wordt het inspectieresultaat aangepast?
- Wanneer wordt een voorlopig resultaat omgezet naar een definitief resultaat?
- Kan een hercontroles vroeger plaatsvinden dan gepland om sneller een definitief resultaat te verkrijgen?
- Ik ben niet tevreden met mijn resultaat. Wat kan ik doen om een beter resultaat te bereiken?
- Wat betekent de classificatie "geen recente controle"?
- Waarom worden er bij sommige inrichtingen geen resultaten weergegeven?
- Hoe lang behoud ik de classificatie “uitstekend”?
- Niet zeker waarom u dit inspectieresultaat hebt gekregen, of lijkt er iets niet te kloppen?
- Hoe kan ik de affiche van mijn toelating of registratie bekomen?
- Ben ik verplicht om mijn inspectieresultaat te tonen?
Voor consumenten
Waarom worden de inspectieresultaten gepubliceerd door het FAVV?
De publicatie van inspectieresultaten in inrichtingen binnen de consumentensector (zoals restaurants, frituren, broodjeszaken, supermarkten …) is een terechte verwachting van de burgers die bijdraagt tot de verbetering van het consumentenvertrouwen. Daarom heeft FAVV, met het oog op transparantie, samen met alle betrokken partijen besloten een duidelijk en gemakkelijk te gebruiken systeem uit te werken, zowel voor consumenten als voor de operatoren binnen de voedselketen.
Zijn alle inrichtingen betrokken?
Nee. Het betreft enkel de inrichtingen uit de sector "Business to Consumer (B2C)", dit zijn inrichtingen die rechtstreeks levensmiddelen aan de eindverbruiker verkopen.
Het gaat dus om de volgende activiteiten: horeca, frituren, bedrijfskeukens, detailhandel, slagerijen, bakkerijen, viswinkels, rechtstreekse verkoop op de boerderij, schoolkeukens, kinderdagverblijven, ziekenhuiskeukens ...
Welke resultaten worden gepubliceerd?
Alleen het resultaat van de laatste inspectie uitgevoerd op basis van de checklist "Basisscope" wordt gepubliceerd. De resultaten van de inspecties op basis van andere checklists (zoals traceerbaarheid, autocontrole, ...) en de resultaten van de labo-analyses worden niet mee in rekening gebracht.
Waar en hoe kan ik de inspectieresultaten raadplegen?
De inspectieresultaten worden gepubliceerd in de toepassing 'Food Hygiene Rating' en zijn daar voor iedereen raadpleegbaar.
Om toegang te krijgen tot deze toepassing:
1. Ga naar de website van het FAVV (www.favv.be)
2. Klik rechts bovenaan op 'Mijn FAVV'
3. Kies vervolgens 'Mijn FAVV' consument'
4. Klik daarna op 'Food Hygiene Rating'.
In de zoekbalk van de toepassing kunt u de zoekcriteria invoeren waarmee u de inrichting(en) kunt vinden die u zoekt. (Extra hulp hier).
Op welke manier worden de inspectieresultaten gepubliceerd in FHR?
De resultaten worden gepubliceerd aan de hand van symbolen met een korte beschrijving van hun betekenis. Lees hier meer.
Waarom wordt er met symbolen gewerkt?
De inspecties van het FAVV worden uitgevoerd op basis van gestandaardiseerde checklists die ervoor zorgen dat de controles op een geharmoniseerde en transparante manier verlopen. Het gaat voornamelijk om technische documenten die zijn opgesteld om inspecties efficiënt te laten verlopen. Deze documenten zijn minder toegankelijk voor mensen zonder technische achtergrond. Om die reden heeft het FAVV gekozen voor een alternatieve publicatiemethode, gebaseerd op een scoresysteem dat op een eenvoudige manier een globaal beeld geeft van het resultaat (vergelijkbaar met de sterren van de Michelingids of het puntensysteem van Gault&Millau) via een totaalscore en symbool per inrichting (Meer info).
Dit systeem werd uitgewerkt in nauwe samenwerking met de sectororganisaties, de consumenten en de andere leden van het Raadgevend Comité van het FAVV.
Waarom kan ik bepaalde inrichtingen niet terugvinden?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom u een inrichting niet terugvindt in de toepassing:
- De inrichting is mogelijk niet gekend bij het FAVV.
- De zoekcriteria die u in de zoekbalk van de toepassing hebt ingevoerd, zijn niet voldoende gedetailleerd.
Alle operatoren die actief zijn in de Belgische voedselketen moeten zich kenbaar maken bij het FAVV en zich dus laten registreren. Voor het uitoefenen van bepaalde activiteiten is ook een toelating of erkenning vereist. Alle inrichtingen die bij het FAVV gekend zijn, kunnen worden teruggevonden in de toepassing 'Food Hygiene Professional'. De operatoren die rechtstreeks aan de eindconsument leveren, zijn zichtbaar in Food Hygiene Rating.
De eenvoudigste manier om een inrichting op te zoeken is via het vestigingseenheidsnummer (VEN) of het ondernemingsnummer (ON) van de operator. Wanneer u in Food Hygiene Rating zoekt op de naam van een inrichting, vindt u deze niet altijd terug. Dat komt doordat operatoren bij het FAVV soms gekend zijn onder een andere naam dan de commerciële naam van hun inrichting. Bij een opzoeking op straatnaam, gemeente of postcode, krijgt u enkel vestigingseenheden te zien. Dit zijn de fysieke locaties waar de activiteiten effectief worden uitgevoerd.
Wat is een smiley, een gecertificeerd autocontrolesysteem en een gevalideerd autocontrolesysteem?
Operatoren kunnen hun autocontrolesysteem laten valideren door het FAVV of door een voor de betreffende sector erkende certificerings-/ keuringsinstelling (OCI). We spreken van een gevalideerd autocontrolesysteem wanneer het autocontrolesysteem gunstig werd geauditeerd door het FAVV.
Om een gecertificeerd autocontrolesysteem te kunnen verkrijgen, moet het systeem aan een aantal voorwaarden voldoen:
- het moet worden uitgevoerd op basis van een specifieke autocontrolegids
- het moet gunstig geauditeerd zijn door een voor de sector erkende certificerings- of keuringsinstelling (OCI).
De smiley is een sticker die aantoont dat het bedrijf een geloofwaardig systeem van hygiëne toepast. Een smiley wordt toegekend aan de operatoren die voor hun B2C-activiteiten over een gecertificeerd autocontrolesysteem beschikken. Operatoren met een smiley worden automatisch geclassificeerd als 'uitstekend'.
Meer info https://favv-afsca.be/nl/themas/controles/interne-controles-door-bedrijven/smiley
Welke checklists worden gebruikt om het resultaat te bepalen?
Het inspectieresultaat wordt berekend op basis van het resultaat van de uitgevoerde controles met checklists 'Basisscope'. Deze checklists kunnen geraadpleegd worden op de website van het FAVV:
https://favv-afsca.be/nl/themas/controles/controles-door-het-favv/checklists-inspecties
Wat wordt gecontroleerd tijdens een inspectie met de checklist 'Basisscope'?
De checklists kunnen worden geraadpleegd op de website van het FAVV:
https://favv-afsca.be/nl/themas/controles/controles-door-het-favv/checklists-inspecties
Wat betekent de classificatie "geen recente controle"?
Deze classificatie heeft meerdere betekenissen:
Deze operator werd nog niet geïnspecteerd of de laatste inspectie bij deze operator is langer geleden dan de inspectiefrequentie vastgelegd door het FAVV.
OF
Deze operator werd voor het allereerst geïnspecteerd en behaalde bij deze inspectie een "ongunstig" resultaat. De operator wacht op een hercontrole.
OF
Deze operator werd recent voor het eerst geïnspecteerd. De resultaten worden momenteel verwerkt.
Waarom worden er bij sommige inrichtingen geen resultaten weergegeven?
Als er geen resultaten worden weergegeven, klik dan op de naam van de inrichting om de reden te achterhalen.
Mogelijke reden zijn:
- De inrichting verkoopt alleen voorverpakte en niet-bederfelijke producten. Bij zo'n inrichting vinden er geen regelmatige controles plaats.
- Deze operator oefent enkel een ambulante activiteit uit. Ambulante operatoren worden door het FAVV gecontroleerd tijdens specifieke acties.
Voor de operatoren
Waarom worden de inspectieresultaten gepubliceerd door het FAVV?
De publicatie van inspectieresultaten in inrichtingen binnen de consumentensector (zoals restaurants, frituren, broodjeszaken, supermarkten …) is een terechte verwachting van de burgers die bijdraagt tot de verbetering van het consumentenvertrouwen. Daarom heeft FAVV, met het oog op transparantie, samen met alle betrokken partijen besloten een duidelijk en gemakkelijk te gebruiken systeem uit te werken, zowel voor consumenten als voor de operatoren binnen de voedselketen.
Zijn alle inrichtingen betrokken door publicatie van resultaten?
Nee. Het betreft enkel de inrichtingen uit de sector "Business to Consumer (B2C)", dit zijn inrichtingen die rechtstreeks levensmiddelen aan de eindverbruiker verkopen.
Het gaat dus om de volgende activiteiten: horeca, frituren, bedrijfskeukens, detailhandel, slagerijen, bakkerijen, viswinkels, rechtstreekse verkoop op de boerderij, schoolkeukens, kinderdagverblijven, ziekenhuiskeukens ...
Welke resultaten worden gepubliceerd?
Alleen het resultaat van de meest recent uitgevoerde inspectie op basis van de checklist "Basisscope" wordt gepubliceerd. Inspectieresultaten op basis van andere checklists (zoals traceerbaarheid, autocontrole, ...) en de resultaten van de laboratoriumanalyses worden niet bekendgemaakt.
Waar en hoe kan ik de inspectieresultaten raadplegen?
De inspectieresultaten worden gepubliceerd in de toepassing 'Food Hygiene Rating' en zijn daar voor iedereen raadpleegbaar.
Om toegang te krijgen tot deze toepassing:
1. Ga naar de website van het FAVV (www.favv.be)
2. Klik rechts bovenaan op 'Mijn FAVV'
3. Kies vervolgens 'Mijn FAVV consument'
4. Klik daarna op 'Food Hygiene Rating'.
In de zoekbalk van de toepassing kunt u de zoekcriteria invoeren waarmee u de inrichting(en) kunt vinden die u zoekt (extra hulp hier).
Hoe kan ik mijn eigen resultaten terugvinden?
De inspectieresultaten van uw vestiging(en) (VEN) worden gepubliceerd in het privégedeelte van Foodweb. Om toegang te krijgen tot dit gedeelte, heeft u uw login en paswoord nodig. Deze gegevens staan vermeld op de achterzijde van de brief die u ontving met de uitnodiging om uw aangifte in te vullen.
Bent u uw login of wachtwoord kwijt?
Neem dan contact op met de helpdesk via center.contact@favv.be.
Op welke manier worden de resultaten gepubliceerd in FHR?
De resultaten worden gepubliceerd aan de hand van symbolen met een korte beschrijving van hun betekenis. Lees hier meer.
Waarom wordt er met symbolen gewerkt?
De inspecties van het FAVV worden uitgevoerd op basis van gestandaardiseerde checklists die ervoor zorgen dat de controles op een geharmoniseerde en transparante manier verlopen. Het gaat voornamelijk om technische documenten die opgesteld zijn om inspecties efficiënt te laten verlopen. Deze documenten zijn minder toegankelijk voor mensen zonder technische achtergrond.
Om die reden heeft het FAVV gekozen voor een alternatieve publicatiemethode, gebaseerd op een scoresysteem dat op een eenvoudige manier een globaal beeld geeft van het resultaat (vergelijkbaar met de sterren van de Michelin-gids of het puntensysteem van Gault&Millau) via een totaalscore en symbool per inrichting. (Meer info).
Dit systeem werd uitgewerkt in nauwe samenwerking met de sectororganisaties, de consumenten en de andere leden van het Raadgevend Comité van het FAVV.
Wanneer is dit systeem in werking getreden?
De lancering vond plaats in juni 2015. Vanaf 1 juni 2015 konden operatoren hun eigen resultaat raadplegen in het privégedeelte van Foodweb. Sinds november 2025 zijn de resultaten van de inrichtingen die rechtstreeks leveren aan de eindconsument zichtbaar voor het publiek in de toepassing "Food Hygiene Rating"
Kan ik een operator terugvinden die geen B2C-activiteit uitoefent?
Ja. Een operator die niet aan de eindgebruiker levert, is niet zichtbaar in de toepassing 'Food Hygiene Rating' maar kan wel teruggevonden worden in applicatie ' Food Hygiene Professional', maar zonder publicatie van de inspectieresultaten.
Dit laat toe om te zien of deze operator gekend is bij het FAVV en voor welke activiteit(en).
Om in te loggen op Food Hygiene Professional gaat u naar www.favv.be en klikt u op de startpagina rechtsboven op 'Mijn FAVV', vervolgens op 'Mijn FAVV Operator' en ten slotte op 'Food Hygiene Professional'.
Waarom kan ik bepaalde inrichtingen niet terugvinden?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom u een inrichting niet terugvindt in de toepassing:
- De inrichting is mogelijk niet gekend bij het FAVV.
- De zoekcriteria die u in de zoekbalk van de toepassing hebt ingevoerd, zijn niet voldoende gedetailleerd.
Alle operatoren die actief zijn in de Belgische voedselketen moeten zich kenbaar maken bij het FAVV en zich dus laten registreren. Voor het uitoefenen van bepaalde activiteiten is ook een toelating of erkenning vereist. Alle inrichtingen die bij het FAVV gekend zijn, kunnen worden teruggevonden in de toepassing 'Food Hygiene Professional. De operatoren die rechtstreeks aan de eindconsument leveren, zijn zichtbaar in 'Food Hygiene Rating'.
De eenvoudigste manier om een inrichting op te zoeken is via het vestigingseenheidsnummer (VEN) of het ondernemingsnummer (ON) van de operator. Wanneer u in Food Hygiene Rating zoekt op de naam van een inrichting, vindt u deze niet altijd terug. Dat komt doordat operatoren bij het FAVV soms gekend zijn onder een andere naam dan de commerciële naam van hun inrichting. Bij een opzoeking op straatnaam, gemeente of postcode, krijgt u enkel vestigingseenheden te zien. Dit zijn de fysieke locaties waar de activiteiten effectief worden uitgevoerd.
Wat is een smiley, een gecertificeerd autocontrolesysteem en een gevalideerd autocontrolesysteem?
Operatoren kunnen hun autocontrolesysteem laten valideren door het FAVV of door een voor de betreffende sector erkende certificerings- / keuringsinstelling (OCI). We spreken van een gevalideerd autocontrolesysteem wanneer het autocontrolesysteem gunstig werd geauditeerd door het FAVV. Om een gecertificeerd autocontrolesysteem te kunnen verkrijgen, moet het systeem aan een aantal voorwaarden voldoen:
- het moet worden uitgevoerd op basis van een specifieke autocontrolegids
- het moet gunstig geauditeerd zijn door een voor de sector erkende certificerings- of keuringsinstelling (OCI).
De smiley is een sticker die aantoont dat het bedrijf een geloofwaardig systeem van hygiëne toepast. Een smiley wordt toegekend aan de operatoren die voor hun B2C-activiteiten over een gecertificeerd autocontrolesysteem beschikken. Operatoren met een smiley worden automatisch geclassificeerd als 'uitstekend'.
Meer info: https://favv-afsca.be/nl/themas/controles/interne-controles-door-bedrijven/smiley
Welke checklists worden gebruikt om het resultaat te bepalen?
Het inspectieresultaat wordt berekend op basis van het resultaat van de uitgevoerde controles aan de hand van checklists van het type 'Basisscope'. Deze checklists kunnen geraadpleegd worden op de website van het FAVV:
https://favv-afsca.be/nl/themas/controles/controles-door-het-favv/checklists-inspecties
Wanneer de inspectie met een 'Basisscope'-checklist een gunstig of gunstig met opmerkingen resultaat oplevert, krijgt de inrichting de classificatie 'zeer goed'. Eventuele maatregelen die voortkomen uit andere checklists binnen dezelfde missie worden daarbij niet mee in rekening gebracht.
Wat wordt gecontroleerd tijdens een controle met de checklist 'Basisscope'?
De checklists kunnen worden geraadpleegd op de website van het FAVV:
https://favv-afsca.be/nl/themas/controles/controles-door-het-favv/checklists-inspecties
Wanneer wordt het inspectieresultaat aangepast?
Het inspectieresultaat wordt zo snel mogelijk aangepast na elke wijziging die het resultaat beïnvloedt. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om een wijziging in uw activiteiten of in het statuut van het autocontrolesysteem, het uitvoeren van een controle of hercontrole en het toekennen van maatregelen bij een ongunstige controle of hercontrole.
's Nachts voert een automatische synchronisatie een controle uit op alle gegevens die het inspectieresultaat kunnen beïnvloeden. Als er gegevens zijn gewijzigd die een impact hebben, wordt het inspectieresultaat automatisch aangepast in de databanken van het FAVV.
Een gunstig resultaat (met opmerkingen) wordt al gepubliceerd op de dag volgend op de registratie van de gegevens in Foodnet door de controleur. Bij een ongunstige controle met PV of waarschuwing wordt het resultaat pas aangepast zodra de missie is afgesloten. Voor het afsluiten van missies met maatregelen heeft de controleur tot 30 dagen tijd, afhankelijk van de aard van de maatregel. Deze termijnen zijn wettelijk vastgelegd. Bij een ongunstige controle kan het dus enige tijd duren voordat het resultaat gepubliceerd wordt. Ook een wijziging in de autocontrolestatus van de operator kan eveneens leiden tot een aanpassing van het inspectieresultaat. De termijnen voor het verwerken van wijzigingen in de autocontrolegegevens in de databanken van het FAVV zijn vastgelegd in een procedure.
Wanneer wordt een voorlopig resultaat omgezet naar een definitief resultaat?
Uw voorlopig resultaat "voldoende" of "te verbeteren" wordt omgezet in een definitief resultaat zodra één van de geplande hercontroles leidt tot een PV, of zodra alle geplande hercontroles zijn uitgevoerd.
Als definitief resultaat kan u in dit geval enkel "goed" of "te verbeteren" toegekend worden.
Kan een hercontroles vroeger plaatsvinden dan gepland om sneller een definitief resultaat te verkrijgen?
Dit is niet mogelijk voor hercontroles die gepland zijn in de eerste 6 maanden na een ongunstige controle. Indien de termijn om u op orde te stellen echter langer is dan 6 maanden, kan u wel vragen om de hercontrole vroeger te laten uitvoeren dan oorspronkelijk voorzien.
Bijvoorbeeld: In overleg met de controleur wordt afgesproken dat de noodzakelijke verbouwingen binnen negen maanden zullen worden uitgevoerd. Als de werken echter al na zeven maanden afgerond zijn, kan u de controleur vragen om de hercontrole vroeger uit te voeren.
Ik ben niet tevreden met mijn resultaat. Wat kan ik doen om een beter resultaat te bereiken?
Dit kan door het autocontrolesysteem van uw B2C-activiteiten te laten certificeren of valideren.
- Bij een gecertificeerd autocontrolesysteem wordt u geclassificeerd als "uitstekend".
- Bij een gevalideerd autocontrolesysteem krijgt u het inspectieresultaat "zeer goed".
U behoudt deze classificaties zolang uw autocontrolesysteem gecertificeerd of gevalideerd is.
Wat betekent de classificatie "geen recente controle"?
Deze classificatie heeft meerdere betekenissen:
Deze operator werd nog niet geïnspecteerd of de laatste inspectie bij deze operator is langer geleden dan de inspectiefrequentie vastgelegd door het FAVV.
OF
Deze operator werd voor het allereerst geïnspecteerd en behaalde bij deze inspectie een "ongunstig" resultaat. De operator wacht op een hercontrole.
OF
Deze operator werd recent voor het eerst geïnspecteerd. De resultaten worden momenteel verwerkt.
Waarom worden er bij sommige inrichtingen geen resultaten weergegeven?
Als er geen resultaten worden weergegeven, klik dan op de naam van de inrichting om de reden te achterhalen.
Mogelijke reden zijn:
- De inrichting verkoopt niet rechtstreeks aan de eindconsument: deze inrichting verschijnt niet onder "Food Hygiene Rating", maar wel onder "Food Hygiene Professional".
- De inrichting verkoopt alleen voorverpakte en niet-bederfelijke producten. Bij zo'n inrichting vinden er geen regelmatige controles plaats.
- Deze operator oefent enkel een ambulante activiteit uit. Ambulante operatoren worden door het FAVV gecontroleerd tijdens specifieke acties.
Hoe lang behoud ik de classificatie "uitstekend"
U behoudt deze classificatie zolang het autocontrolesysteem van al uw B2C-activiteiten gecertificeerd is en u recht heeft op een smiley.
Wanneer u echter uw certificatie (en smiley) verliest, zal u ook uw classificatie "uitstekend" verliezen. Uw nieuwe classificatie zal berekend worden op basis van uw laatste hygiëne-inspectie.
Niet zeker waarom u dit inspectieresultaat hebt gekregen, of lijkt er iets niet te kloppen?
Heeft u een vraag of opmerking over uw inspectieresultaat, dan helpen we u graag verder via FHR@favv-afsca.be. Vermeld daarbij uw vestigingseenheidsnummer (VEN), zodat we uw vraag snel en correct kunnen behandelen.
Voor andere vragen of klachten kunt u rechtstreeks contact opnemen met de bevoegde dienst. De contactgegevens vindt u op https://favv-afsca.be/nl/contact.
Hoe kan ik de affiche van mijn toelating of registratie bekomen?
U kan uw toelatings- of registratieaffiche verkrijgen bij de Lokale controle-eenheid van uw inrichting of, sinds begin 2017, zelf afdrukken via Foodweb na inloggen.
Als u de affiche zelf afdrukt via Foodweb, kan u ervoor kiezen om uw toelating of registratie af te drukken met of zonder uw inspectieresultaat. Indien u kiest om de affiche met inspectieresultaten af te drukken, bent u verplicht om deze up-to-date te houden en dus te vervangen wanneer er wijzigingen zijn in de inspectieresultaten.
Ben ik verplicht om mijn inspectieresultaat te tonen?
Neen, er bestaat geen verplichting om het inspectieresultaat te afficheren. U bent enkel verplicht uw toelating of registratie te afficheren op een van buitenaf gemakkelijk zichtbare en toegankelijke plaats. Als u er vrijwillig voor kiest uw toelating of registratie met inspectieresultaat te afficheren, verbindt u zich ertoe de affiche up-to-date te houden en dus te vervangen wanneer het inspectieresultaat wijzigt.